Lite mer information om projektet
Som ni kanske förstått, så ligger vi lite efter med bloggandet, då vi redan hade varit på plats här i Kazakstan närmare två veckor innan vi publicerade det första blogginlägget. Vår ambition är dock att försöka komma ikapp med berättandet, men det är lite svårt när det händer nya saker prick varje dag och då saker som inträffade för flera veckor sedan känns lite som old news för oss. Ni får därför ha lite överseende med att inläggen inte alltid kommer i kronologisk ordning och att vi ännu inte hunnit berätta så mycket om själva projektet som vi har åkt hit för. Nu tänkte vi dock försöka att råda bot på sistnämnda och berätta lite mer om själva projektet med fokus på de tre etapperna som SweRoad är ansvariga för.
Mellan staden Almaty och den kinesiska gränsen har vägbyggnationen delats upp i sex olika etapper (etapp 1, 2, 3, 4, 5 och 6), varav SweRoad ansvarar för projektledningen av etapperna 4, 5 och 6. Etapp 4 är en 43 kilometer lång sträcka som bland annat löper genom ett landskap med stora sanddyner samt platt stäpplandskap. Tre kilometer av sträckan går även genom ett våtmarksområde. På sträckan finns fem broar, varav en utgör en bro som passerar över en järnväg. Samtliga broar ingår i SweRoads kontrakt. Etapp 5 och 6 är båda 45 kilometer långa och även på dessa sträckor förekommer ett flertal broar, varav en lite större bro som går över Ili floden. Ingen av dessa broar ingår dock i SweRoads kontrakt. Landskapet som sträcker sig kring etapp 5 består mestadels av stäppmark, men även betes- och odlingsmark. På etapp 6, i anslutning till den kinesiska gränsen, finner vi precis som på etapp 4 ett stort område med sanddynor i övrigt karaktäriseras sträckan av ett landskap som påminner mycket om det som återfinns kring etapp 5. Tillhörande de olika etapperna finns två platskontor och två anläggningar för betongtillverkning med tillhörande laboratorium.
Vi har nu hunnit besöka samtliga etapper vid ett flertal tillfällen och vi kan konstatera att det både finns stora likheter mellan de olika sträckorna men även vissa olikheter. På samtliga sträckor har själva arbetet med betonggjutningen påbörjats och merparten av arbetet med underbyggnaden är färdigt. Arbetet som bedrivs på de olika sträckorna är i mångt och mycket detsamma, även om till exempel etapp 4 har en någon nyare maskin som används för själva betonggjutningen, är maskinerna mycket snarlika och arbetet bedrivs på ett likartat sätt. En skillnad mellan etapperna är att brobyggandet kommit längre på etapp 4 än vad som är fallet på etapp 5 och 6. Att arbetet med broarna kommit olika långt, har dock utgjort en fördel för oss som besökare, då det inneburit att vi haft möjligheten att följa konstruktionen av broarna under dess olika skeden. De flesta av broarna utgår från en likartad design, då vägbyggandet i mångt och mycket är standardiserat i Kazakstan, vissa justeringar förekommer dock för att anpassa broarna till det lokala landskapet på platsen där de byggs.
Något som framträder som en tydlig skillnad från svenska byggarbetsplatser, är att arbetet inte är automatiserat i en lika stor utsträckning och att handarbete fortfarande spelar en stor roll. Detta medför även att det i anslutning till det arbete som bedrivs närvarar ett mycket stort antal arbetare. Samtliga av dessa arbetar dock inte aktivt med en uppgift hela tiden, utan deras specifika arbetsuppgift kan infalla under vissa tidsintervall, något som i sin tur leder till att det stundom kan förefalla som att det på arbetsplatsen återfinns ett stort antal medarbetare som verkar vara relativt sysslolösa.
Hälsningar Jonathan, Waleed & Gabriella