En liten introduktion till projektet som vi besöker
Projektet som vi besöker är en delsträcka av det gigantiska bygget av den internationella transportkorridoren Western Europe – Western China. En korridor som sträcker sig från Sankt Petersburg i Ryssland till Lianyungang vid Kinas östliga kust. Egentligen rör det sig om ett helt obegripligt stort projekt och bara sträckan som byggs genom Kazakstan är hela 270 mil lång och väntas tillföra ett stort upplyft för Kazakstans ekonomi. Projektet finansieras till stor del av Världsbanken och enligt uppgifter på deras hemsida är lånet på 2,125 miljarder dollar till sträckan genom Kazakstan det största lånet någonsin som en bank har beviljat till ett enstaka land.
Delsträckan som SweRoad är delaktiga i sträcker sig från den kinesiska gränsen i landets sydöstliga hörn och 13 mil inåt landet. Sträckan är en av de sista i projektet som startade i början av 2000-talet. Delsträckan som SweRoad är ansvariga för är uppdelad i tre olika etapper med lite olika uppsättningar av entreprenörer och underentreprenörer. Entreprenörerna är framförallt från Italien, Turkiet och Kazakstan.
Landskapet som vägen sträcker sig igenom är mestadels ett öken- och stäpplanskap med varierande inslag av jordbruksmark, sanddynor och träskmarker. I projektet har SweRoad rollen som projektledare och på kontoret i Zharkent finns för tillfället tre personer som är direkt anställda av SweRoad. Utöver dessa finns även ett flertal andra personer såsom väg- och broingenjörer, byggingenjörer, mätingenjörer och landskapsarkitekter samt assistenter och två tolkar. Merparten av de anställda på kontoret pratar ryska eller kazakiska medan det bara är ett fåtal som pratar engelska. De flesta som arbetar i projektet kommer inte från trakten, inte heller bland de inhemska arbetarna. Eftersom det är ett stort land med långa avstånd jobbar de anställda generellt 25 dagar i sträck för att sedan kunna åka hem och vara lediga i 5 dagar.
Stora delar av vägen genom Kazakstan byggs som betongväg, en anledning till det är att det finns bra tillgång till cement i landets södra delar. Sträckan närmast Ryssland byggs däremot som asfaltsväg, vilket vi fått förklarat för oss beror på att Ryssland gör den bästa bitumen i världen. Vägens huvudsakliga syfte är främst att användas som ett transportstråk för gods genom Kazakstan och därmed kommer mycket tung trafik att trafikera sträckan. En betongväg har positiva egenskaper när det gäller slitstyrka och bärighet. Det största problemet med betong är att det lätt spricker under stora temperaturvariationer. Under vinterhalvåret kan kvicksilvret krypa ner till hela -40 grader medan det på sommaren inte är ovanligt med +40 grader i Kazakstan.
Mer information om och även bilder från projektet kommer att presenteras i våra kommande inlägg!
Karta över vägens sträcka genom Kazakstan. Den gröna delen nere i högra hörnet är SweRoads delstäcka. Bilden är hämtad från projektets hemsida
Projektkontoret i Zharkent
På återseende från ett soligt Zharkent!
Hälsningar
Jonathan, Waleed & Gabriella