Den nya Sidenvägen

Betonggjutning pågår

Publicerad 2016-04-29 09:00:00 i Allmänt,

Vid ett flertal tillfällen har vi haft möjlighet att följa med ut och studera arbetet med själva betonggjutningen av vägen. Betonggjutningen sker med en maskin som kontinuerligt lägger ut betong i ett 25 cm tjockt och 9,25 m brett lager, vilket motvarar körbanan i en färdriktning. Vägen kommer vara fyrfilig med två filer i varje riktning.  

Maskin för betonggjutning

Precis efter att betongen har leverarerats till byggarbetsplatsen, måste betongens fluiditet och luftinnehåll kontrolleras. När vi besökte etapp 4 under pågående betonggjutning, fick vi vid ett tillfälle själva genomföra fluiditetstestet. Om en sats betong inte klarar av en av dessa tester, måste det kasseras och ersättas med en ny omgång.

 Luftinnehåll test innan betonggjutning börjar
 
Jonathan hjälpte till med fluiditetstest

Var  femte meter sätter maskinen ner så kallade ”dowel bars” i stål, för att hålla ihop betongsektionerna. Efter maskinen som genomför betonggjutningen följer en ytterligare maskin som har som uppgift att räffla betongen och därefter spruta ut en kemisk blandning  på betongytan. Detta görs för att betongen ska förstärkas efter gjutningen utan att man ska behöva bevattna den.

 
Maskin som srputar ut enkemisk blandning på betong

Ett av de kritiska momenten i samband med betonggjutning är när betongen härdar. Detta beror på att betongen riskerar att spricka, särskilt vid större konstruktioner. För att minska risken för sprickor har man i samband med detta projekt valt att styra sprickbildningen till skarvar som återfinns på 5 meters intervall längs med vägbanan. Skarvarna utgörs av 8 cm djupa jack som fylls med ett gummiliknande rep samt tätas med bitumen för att undvika ansamling av damm och sand i fogarna. Detta är viktigt för att säkerställa skarvarnas funktion på längre sikt, då de bland annat inte får bli sandfyllda. Betongens styrka minskar i anslutning till fogarna och som en följd av detta styrs sprickbildningen till den plats där en fog finns. På detta sätt får ingenjörerna kontroll över sprickbildningen och kan undvika sprickor i andra mer kritiska, lastbärande delar av betongkonstruktionen. Eftersom det rör sig om en bred väg skapas även en lodrät fog i mitten av körbanan längs med bilarnas körriktning. Ett annat syfte som fogarna uppfyller är att ge betongen utrymme att expandera när temperaturen stiger, om det inte finns utrymme för detta kan det lätt leda till sprickbildning. 

Om

Min profilbild

Jonathan, Waleed och Gabriella

På denna blogg kan du följa Trafikverkets traineer Jonathan, Waleed och Gabriella på deras utlandspraktik i Kazakstan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela